Sunday, 15 January 2012

Berbicara biar berpada-pada

Selamat awal pagi semua~!Jesse nak tdo sbnarnya..huhu..tpi tgah tunggu email Jesse nie smpai kat pensyarah..lambat lOading file..dah la esok da kuliah yg mcabar minda..apa2pun..sbnarnya Jesse nak bagi pendapat jap pasal suatu perkara..Tentang tutur bicara yang kita semua guna tiap-tiap masa..Memang lar kena jaga adab sopan dalam pergaulan kita dan ada juga batasan percakapan tersebut. Tapi kan, kalau kita terlalu berani berbicara.Jadi isu gak tu..huuhu..silap2 bleh kena anti oleh orang lain.bukan apa..Jesse alergic lar atau bahasa mudahnya, tak senang tengok orang yang laser betul mulutnya. Kita sebagai insan jangan cepat leka, jangan terlalu rasa diri sempurna. Apa yang Jesse nampak minggu lepas, memang rasa simpati pun ada, sebak pun ada. Bayangkanlah seseorang telah menegur kita dengan bangganya tym kita tengah buat pembentangan..di khalayak umum lagi tu..Ingatkan nak bagi pendapat..lain plak yang keluar..Menegur tu tak salah, tapi sepatutnya seseorang tu harus bersemuka dengan orang yang berkenaan.Tak susah pun 'face to face'..Kejadian ni terkena kat kawan Jesse..Sungguh rasa simpati Jesse tengok.. Apapun, ini hanya pendapat Jesse..Tak da niat towk burukkan sapa2..
P/S: Kena berbicara tepat pada masanya dan tak meruntuhkan keyakinan orang lain.~

No comments: